Alla inlägg under juli 2007

Av Anna - 25 juli 2007 09:05

Nu har vi äntligen kommit hem till oss igen, efter en vecka i Finland.

Vi har haft det kanonbra, lata dagar i en hel del sol faktiskt, vem hade trott det? Det har typ alltid varit dåligt väder eller kallt när vi varit i Finland, men i år tittade solen fram. Blev dock inget bada av för mig men för både sambon och lilleman blev det ett par dopp i sjön. Tycker till och med att jag fåt lite färg på min inte så bruna kropp, men det kan ju vara inbillning... man vet ju aldrig. Hoppas ju på att bli lite brun, vi ska ju på bröllop i augusti och då vill man ju inte att det ska se ut som att man semsterat i Blekinge, ni fattar.

Nu till veckan som varit.

Torsdag: Anländer runt lunchtid och sedan var det bara att vila under resten av dagen, skönt. Vi var alla väldigt trötta! Bastubad på kvällen, underbart med vedeldad riktig finskbastu.

Fredag: Sol, ligga och njuta i solen mest hela dagen. Inget särskilt hände, vi tog det lungt och spelade lite badminton i solen iförd bikini. Grabbarna började bygga staket. Bastubad på kvällen

Lördag: Solade lite på förmiddagen och efter lunch åkte Therese, jag och lilleman till Tuuri, ett köpcentrum en bit bort. Handlade gummistövlar till sonen, hans är ju såååååååå små. Hittade ett par fina, inte så billiga men förhoppningsvis kan han ha dem i höst åxå. Grabbarna åkte till stugan, som en gång varit sambons morfars föräldrarhem. Bastubad på kvällen.

Söndag: Solade på förmiddagen och under eftermiddagen tog vi en tur till byn och inhandlade middagsmaten. Vi skulle stå för den. Bastubad på kvällen.

Måndag: Solade lite under förmiddagen och efter lunch åkte vi alla till Tammerfors där grabbarna skulle åka go-cart och äta Hotwings, Dannes favvis. Tesse, jag och lilleman tittade på när det åktes go-cart och sedan var vi tvungna att springa lite i affärer. Därefter blev det Hotwings, jag är däremot inte hlt övertygad om dessa starka kycklingvingar. Åt förrätter istället.

Tisdag: Packa och städa ur där vi sovit. Det tog typ hela dagen och sedanvar det bara att säga Hej och Tack för denna vecka. Nu är det raka vägen hem.


Det känns ju alltid så himla ljuvligt att komma hem. Gillar inte att åka båtarna som går mellan Sverige och Finland, men jag skulle nog dö om man bara kunde åka dagbåt. Tur att man kan sova på båten.

Alla som vill kan se våra bilder från resan på pixbox.se

Lägger in dem under dagen!

Av Anna - 18 juli 2007 09:28

Nu, äntligen åker vi till Finland. Om en halvtimme kommer Daniel och Theresé och hämtar oss. Förhoppningsvis kommer vi hem helt utvilade och med lite abstinens efter hushållsarbete. Vi blir ju alltid så bortskämda när vi åker till och hälsar på i Finland.

Måste fixa lite till innan det är dags.


Inget mer inlägg från mig på en vecka!

Ha det gött alla kära bloggisar..


Av Anna - 17 juli 2007 19:49

Hade verkligen bestämt mig för att lyssna på dagen sommarpratare, Camilla Läckberg, men jag missade det. Blir så jäkla irreterad. Nu måste jag lyssna i arkivet och ikväll hinner jag nog inte. Allsång på Skansen börjar ju snart och sen är det Morden i Midsommer, nåt jag inte kan missa. Hur ska jag hinna lyssna på Camillas program? Vet inte riktigt, men jag har ju morgon förmiddag på mig åxå, inna Daniel och Therèse kommer och hämtar oss. Hoppas bara jag hinner, vill inte missa detta!

Av Anna - 17 juli 2007 14:19

...och det är mycket att fixa. Det måste tvättas, packas, städas och sedan måste vi ju hinna med att fika, äta och handla det sista, ja det är inte helt enkelt att åka på semster.

Nu väntar jag bara på att golven ska torka så att jag kan börrja förbereda resan för lillemn, mitt oxh sambons krävs inte lika mycket planering. Det ska bli skönt att komma bort och bara göra ingenting. Kanske är det bra väder så att til och med jag kan bada i sjön, har ju blivit storbadare nu....

Av Anna - 16 juli 2007 20:42

P1:s blandning av sommarpratare i år är otrolig. Häromdagen var det min förra lärare vid Historiska institutionen Åsa Lindeborg som intog talarstolen och gjorde det mycket bra. Programmet var oslagbart. I morgon måste jag lyssna, då är det min favvis författare, Camilla Läckberg som intar platsen bakom microfonen. Ska bli väldigt spännande. Går inte att missa!


Nu måste jag bara tillägga att jag inte brukar lyssna på sommarpratarna, har alltid tyckt det varit lite pensionärsvarning på programet, men inte i år. Härligt att man inser att man både mognar och åldras.......

Av Anna - 16 juli 2007 20:06

Jiiiiiipppppppppppppiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!  Jag har badat i sjön, helt otvingat.

När Petter hade åkt med bussen åkte jag, sambon, lilleman, Karin, Sidde och Simon till Björklinge och badade.  Vattnet var inte varmt, det kan jag inte påstå och vid första anblicken tänkte jag verkligen inte bada mer än till knäna. Sonen njöt av vattnet och det gjorde alla de andra utom jag åxå. Innan vi skulle åka hem var dt dags att doppa sig igen. Inom tio minuter hade jag hunnit ner i vattnet och även tagit ett par simtag under ytan. Men satan, det var kallt. Jag trodde inte det var sant. För mig brukar det aldrig ta mindre än 30 minuter att komma i, jag brukar heller aldrig bada så här tidigt på sommaren och definetivt inte bland en massa folk. Men, jo, det var svinkallt. Ner och upp på två sekunder. Trodde nästan slutet var nära.

Eftermiddagen blev helt enkelt mycket lyckad, med saft, sol, bad och kanelbullar.

Av Anna - 16 juli 2007 08:10

...bjöd vi Johanna och Petter på igårkväll.

Först kom Maria och Nicklas över och fikade, precis när de hade anlänt kom Petter och sedan Johanna. Vi åt hemmbakade kanelbullar och sockerkaka till kaffet. Nicke och Maria hade aldrig varit här innan så det blev den stora turen genom våran trea. Känns dunt att gå runt och visa sitt hem men jag är ju åxå nyfiken på hur andra har det när jag komemr bort till folk för första gången.

Vi passade på att visa bilder från sonens dop, Petter- lillemans Gudfar, hade nämligen inte sett dem. Johanna skulle jobba idag så hon avlägsnade sig runt 21,30 tiden. Lagom till att sonen vaknade. Lilleman fortsatte vara vaken hela kvällen och 23,30- när vi hade suttit på balkongen med vin, öl och kortspel, gick jag och sonen och lade oss. Måste bara poängtera att jag faktiskt kom två i plump igår, väldigt ovanligt. Känns som att jag är bra förberedd för kortspelning i Finland med Daniel och Therése nu... Hahahahaha, i år ska jag vinna!

Vaknade till vid tretiden i natt och undrade vart sonen tagit vägen, när sambon och jag hade letat ett tag bland täcken och kuddar i sängen sa sambon: Jag har lagt honom i hans säng!

Men herregud människa, det kunde han ju sagt innan vi hunnit leta och jag hunnit bli helt nipprig.

Av Anna - 14 juli 2007 20:49

Jaha, då sitter man här i soffan igen, ännu en lördag och kollar TV. Fast denna lördag är lite annorlunda, inte bara för att kronprinsessan fyller 30 vilket visserligen är speciellt, nä, det är för att idag har min sambo jobbat sin sista dag inför semstern. Helt underbart nu har vi fyra häriga veckor tillsammans då vi inte ska göra annat än att äta gott och dricka gott.

Jo, det är klart att vi ska göra lite annat åxå.

Här kommer vårat (nästan) spikade semesterschema.

16 juli- grillunch med Sidde, Karin och Simon

18 juli- resa till Finland tillsammans med Danne och Tesse

25 juli- hem från Soumi, tvättstuga, synsam

26 juli- västkusten

29 juli- Stensjön

30 juli- hemkomst

1 augusti- Rhapsody in Rock i Vaxholm

Därefter ska vi ut med mina föräldrar på bten iett par dagar. HAr vi tur hinner vi pressa in en lite båttur till Åland med Linus och Martina åxå. Vi får se.

Jiiiiippppppiiiiii, nu kan sommaren äntligen börja. Som jag har längtat.


Ovido - Quiz & Flashcards